Moscow Design Week
31.07.2011
Design Superheroes 2011
Design Superheroes 2011

Design Superheroes 2011

Рассказываем о трех лучших проектах Design Superheroes 2011 – титульного проекта Moscow Design Week, который знакомит посетителей с работами главных мировых дизайнеров. 

Инсталляция германских дизайнеров Инго Маурера и Акселя Шмида Ablaze - sentimento (s)travolgente” была представлена на Milan Design Week 2011 в секции Interni mutant architecture & design. Задача, которую ставили перед собой дизайнеры проекта, заключается в том, чтобы затронуть все органы чувств посетителя. «Стоит дыму наполнить комнату этого наклоненного дома –– и восприятие света, звуков, запахов и текстур начинает причудливую игру в воображении зрителей».

Уникальная фигура в мире дизайна, Инго Маурер, более сорока лет своего творчества посвятил созданию световых шедевров. Каждый раз ему удавалось придать свету, субстанции нематериальной - абсолютно материальную форму.

Инсталляция «The Neighnorhood» - продолжение проекта «20 houses for 20 friends », который Рон Гилад (Ron Gilad) создал в 2009 году. Таким образом он продолжает вовлекать мир в идею виртуального глобального соседства.

У этой инсталляции особая идеология. Замкнутый круг, не имеющий иерархии, входа и выхода. Материалы композиции – сталь, покрытая черной эмалью. Эти простые формы выбраны не случайно. Автор хотел показать, что изначально дом – это некий набор линий, правильно распределенных в трехмерном пространстве. Нет фактуры, нет завершенности, нет мебели. И нет хозяина. А значит - у этого жилища нет души. И лишь только в процессе мутации, когда одно проникает в другое, когда сливаются архитектура и дизайн – жилище обретает душу и превращается в дом.

Инсталляция состоит из 17 скульптур, замыкающих круг радиусом 20 метров. Скульптуры созданы из стальных прямоугольных балок, покрытых черной эмалью. Каждый из домов имеет размеры 1, 50 X 3, 00 X h 2, 00 метров.

«Я хотел создать некую абстрактную среду, состоящую из фрагментов, которые подробно акцентирует внимание зрителя на том, что такое угол, дверь, окно, отверстие. Если говорить в общем, мой проект показывает, как эти элементы создают пространство. Процесс абстрагирования от реальности является своего рода мутацией. Я пытался работать с идеей абстракции в архитектуре. Мой проект не функционален, но представляет саму идею функции».

Самый узнаваемый российский бренд – матрешка – будет представлен в России, во время проведения Moscow Design Week 2011. Традиционная русская матрешка - это часть культуры, истории, и, даже, отчасти философии. Необычность проекта MATRIOSKA SUPER HERO заключается в том, что Джакоппо Фоджини отказался от традиционных форм и материалов. Он изобразил русскую матрешку как бы в разрезе, поместив ее мозаичное изображение в огромный, диаметром шесть метров, прозрачный витраж из метакрилата. Получилось своего рода окно готического собора. Не совсем традиционной формы, но однозначно в традиционной цветовой гамме. Проникающий свет оживляет композицию и придает объемы плоскому, на первый взгляд, изображению.



Ingo Maurer’s installation Ablaze in the bounds of Design Superheroes project.

The “Sentimento (s)travolgente” – an installation of German designers Ingo Maurer and Axel Schmidt Ablaze – has been presented during the Milan Design Week 2011 in section of the “Interni mutant architecture & design”. A goal set by the project designer is to touch all the sense organs of a spectator. “Once the smoke fills the room of this inclined building, and the perceptions of light, sounds, smells and textures start playing a tricky game in imagination of the spectators”. Ingo Maurer, a unique figure in the world of design, has dedicated over forty years of his work to creation of the light masterpieces. Each time he succeeded in giving to light – a non-material substance – an absolutely material form. Light installations and objects created by Ingo Maurer have been displayed in the George Pompidou Center in Paris, the German Museum of Architecture in Frankfurt-Main, in the Architecture Institute of France, in the Medichi Villa in Rome, in the Ethnography Museum of the USSR Nations, Leningrad (in 1989), in the Modern Art Museum in New York, in the museums of Bremen, Munich, Amsterdam, Milan. The Designer has created lighting for an exhibition in the Medichi Villa, for fashion shows of the Japanese fashion designer Issey Miyake in La Villette and for other events. The Royal College of Arts in London has awarded Ingo Maurer with a title of the Honorary Doctor.

IRon Gilad/ The Neighborhood (DeCastelli)

In late 2009, Ron Gilad initiated a related project: 20 houses for 20 friends. The plan was straightforward: he would make 20 house sculptures in an edition of 2. Only his friends could buy the first 20. This way he brought his friends from around the glob into one virtual neighborhood.

“The neighborhood” is an adaptation of this project into an outdoor installation.

The installation is ideological. A circle indicates no hierarchy, no entrance, and no exit.

Communal ideas about houses and homes are embedded in our language and the ways we think about ourselves. What words are more resonant than “house” and “home”? Ron Gilad stripped his houses of verbal associations. His simple lines in three-dimensional space allude to the most basic concepts of the house, the home.

Gilad’s spare lines echo the pattern language of architecture. Here are doors and windows positioned at 90% angles from the walls and the ground. Here is the sloped roof, the eaves, the wall, occasionally a chimney. Gilad employs the generic architectural tropes that suggest and indicate a house, what he calls “taking a line on a journey.”

The materials--steel covered by black enamel--are unobtrusively and completely in service to his idea. He reveals the house in his perversely pure essentialist manner, lines in three-dimensional space. That’s all. No texture, no furnishing, no people, no furniture.

These houses are vulnerable spaces; they provide no protection, the usual sheltering function of a home. Even those with roofs offer no protection; the walls are permeable.

“The Neighborhood” suggests the point where abstraction meets architecture meets sculpture meets social meets art world commerce.

Jacopo Foggini/ MATRIOSKA SUPER HERO

The wonderful light creations of Foggini have been exhibited in over sixty occasions in galleries and venues all over the world such as at The Carrousel du Louvre, The George Pompidou Centre, The Ministry of the Culture and The Atelier Richelieu in France, The Royal College of Art and Sotheby’s in London, Triennale Design Museum and The Karsten Greve Gallery in Colonia as well as the eighteenth century Rendano theatre in Cosenza.

Jacopo Foggini homage to the design week in Moscow through the most famous symbol of Russian art, creating a new and unusual Matryoshka. It’s new because inserted in a circular mosaic methacrylate, unusual because the concentric monumentality which bears the most famous doll in the world. The Matryoshka becomes in the hands of Foggini, imposing yet ethereal matter, an object of contemplation and worship in key artistic and futuristic. Placed inside a circular mosaic tiles made of methacrylate for 6 meters of diameter, the power of Foggini’s Matryoshka reflected in its artistic way the life and the history of Russia. The work is composed of methacrylate modules joined together, which is inserted a projection of Matryoshka. The emotional and color impact was created by also a different inspiration from which it draws its nourishment: the windows of Gothic cathedrals. Born as walls of light, like colour flashes in the dark, outlining a geography expression so dear to Jacopo Foggini. MATRIOSKA SUPERHERO creates an effect of expanding ad infinitum, culminating in a magical color snap, allowing the figures of Russian dolls to be perceived as mosaics.

Нравится материал? Подписывайтесь на нас в Facebook
Присоединиться